Saturday, July 21, 2012

salam Ramadan

alhamdulillah sempat lagi bertemu dengan bulan Ramadan 1433.. 

 
selepas dua tahun sudah puasa di Malaysia, akhirnya tahun ni datang semula ke bumi Jerman. yosssh tapi sekarang musim panas maka kami berpuasa lebih lama sedikit berbanding Malaysia. ah egal sahaja lah kan labu.. 

fyi:: 

Subuh 3.20pagi 
Maghrib 9.08malam
Isya' 10.40 malam.. 

maka seusai sudah solat Terawih berjemaah (haruslah 8+3 rakaat sahaja) jam menunjukkan sudah hampir pukul 12 tengah malam. moreh lagi.. alamatnya memang kami semua tidak tidur sambil menunggu waktu sahur semula.. kelakar bukan? hurm begitulah putaran masa di sini.


dan alhamdulillah seperti mana tahun2 dahulu.. ada tempat berkumpul dan berbuka bersama dengan Malaysian yang lain. i'm so thankful for that.. otherwise senseko would be a disaster for me (i guess). dan dapat juga melepas kerinduan untuk solat Terawih berjemaah.



2 more weeks.. i'll be home tetapi dalam dua minggu ini juga musim peperiksaan yang agak mencabar di tambah pula dengan 18 jam berpuasa. Ya Allah berilah kekuatan kepada hamba-Mu ini. 


jadi kepada semua.. selamat beramal dan semoga dapat mengambil iktibar kisah Perang Badar yang juga berlaku di bulan Ramadan. jangan jadikan faktor berpuasa untuk bermalas-malasan mahupun untuk ketidur-ketiduran.. hehs



Salam Ramadan.. mohon maaf salah dan silap.

No comments: